Els aeroports porten molt temps lluitant contra el soroll generat pel trànsit aeri, i el més important d’Amsterdam, el de Schiphol, s’ha convertit en un singular referent. El mètode que s’utilitza es basa en l’ús d’un curiós disseny d’un dels camps que estan situats al sud-oest de les seves pistes.
Aquest espai verd és el Buitenschot Land Art Park, i en ell trobem curioses formes geomètriques similars a les que un podria veure en camps de futbol, però en realitat aquest disseny té una única missió: reduir el nivell de soroll que prové dels avions que s’enlairen i aterren a l’aeroport proper. Un gegant amortidor de so.
Més de 1.600 avions arriben o surten de Schiphol cada dia, una cosa que provoca una gran quantitat de soroll. Quan es va iniciar l’activitat de l’aeroport es va triar aquesta regió geogràfica per ser una zona àmplia i plana, però aquest avantatge també és un desavantatge ja que actua com una mena d’altaveu gegant i amplifica el so dels avions que passen per la zona.
El soroll va provocar nombroses queixes -es va dir que era possible notar-ho a gairebé 30 quilòmetres de distància- i això va fer que el 2008 es dugués a terme un estudi que va descobrir un fet curiós. A la tardor, quan els camps acabaven de ser llaurats, els nivells de soroll s’havien reduït: els solcs s’encarregaven d’actuar com a amortidors d’aquests sons.
Això va fer que els directius de l’aeroport contractessin a un equip d’arquitectes i un dissenyador de laberints fets en jardins per la singular tasca d’aprofitar aquesta circumstància. Paul De Kort, el responsable del disseny, va utilitzar coordenades GPS per “dibuixar” aquestes formes geomètriques que avui dia aconsegueixen una cosa sorprenent: el nivell de decibels es va reduir a la meitat gairebé de forma immediata.